رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: بورسیه صنعتی فرصتی است که برای نخستین بار در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) فراهم آمده تا ارتباط صنعت با دانشگاه استمرار یابد.

ارتباط صنعت با دانشگاه رویکرد جدید دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)

دکتر مرتضی رجوعی، در همایش آشنایی با بورسیه صنعتی که با همکاری مجموعه پارت لاستیک در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: بورسیه صنعتی یکی از جدیدترین و کاربردی‌ترین موضوعاتی است که دانشجویان را با ظرفیت‌ های مجموعه پارت لاستیک آشنا می‌کند.

وی گفت: دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) چندین طرح را برای ارتباط وسیع‌تر با صنعت طراحی کرده است که در حال اجراست. یکی از مهم‌ترین این طرح‌ها طرح «کار در عرصه» است که با هدف حضور دانشجویان دانشگاه امام رضا(ع) در محیط‌های کاری طراحی و در حال اجراست.
دکتر رجوعی خاطر نشان کرد: اولویت این دانشگاه، استخدام و بکارگیری دانش‌آموختگان دانشگاه و به ویژه افرادی است که در دوره دانشجویی خود، سابقه فعالیت در بخش‌های مختلف دانشگاه را دارند و در واقع با طرح کار در عرصه به نوعی زمینه کار برای دانشجویان فراهم می‌آید.
وی افزود: در طرح کار در عرصه، دانشجویان پس از بررسی اولیه صلاحیت‌های مورد نیاز به صنایع و شرکت‌های آستان قدس رضوی معرفی و به مدت 6 ماه در محیط ‌های کاری حضور پیدا می‌کنند که پس از طی این دوره، در صورت کسب امتیازات لازم، گواهی طی دوره کار در عرصه برای دانشجو صادر خواهد شد.
رجوعی ادامه داد: در همین راستا حدود 50 دانشجوی امام رضا(ع) در قالب طرح کار در عرصه در مجموعه ‌های اقتصادی و فرهنگی این مجموعه اعم از شرکت‌های صنایع غذایی رضوی، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، شرکت فاوا رضوی و... مشغول به کار شدند.
وی دومین طرح را دستیار فناوری ذکر کرد و افزود: در این طرح دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا از طریق ارتباط با پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی معرفی شده و در شرکت ‌های دانش بنیان به صورت آزمایشی مشغول به کار شدند و ضمن دریافت حقوق ماهانه، در صورت رضایت شرکت‌ها از کار آنان، این همکاری تداوم خواهد داشت. خوشبختانه دانشگاه امام رضا(ع) در کنار دانشگاه فردوسی مشهد بیشترین پذیرش دانشجو را در طرح دستیار فناوری داشته است.
رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، تصریح کرد: مهندس یزدان ‌بخش از پایه‌گذاران تولید و صنعت در کشور است که دانشجویان بسیاری را در حوزه صنعت تربیت کرده و همکاری ما با مجموعه پارت لاستیک و شرکت مانو پارت (مرکز نوآوری و شتاب‌دهی) می‌تواند فصل جدیدی در حوزه تولید و صنعت باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه این دانشگاه تاکنون 400 دانشجوی داخلی و 60 دانشجوی خارجی را بورسیه تحصیلی کرده است، گفت: بورسیه صنعت برای نخستین بار است که در رشته‌های مهندسی و غیرمهندسی همچون حسابداری و مدیریت در این دانشگاه رقم خورده است.
رجوعی خاطر نشان کرد: دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) در حوزه پژوهش توسعه یافته است و مراکز تحقیقاتی، آزمایشگاهی و نوآوری، در حوزه‌های هوش مصنوعی، فناوری و سلامت، داده‌های کلان و بلاکچین و... در همین راستا فعال است.

 
هدایت پایان‌نامه‌ها در حوزه صنعت
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) نیز در این همایش به برنامه‌های تحولی دانشگاه در حوزه صنعت اشاره کرد و گفت: هدف اصلی تولید و توسعه علم نافع، تاکید بر زمینه‌های مهارتی است که در همین راستا راهبردهایی در این دانشگاه تعریف شده است.
دکتر صادقی بجستانی ادامه داد: امروز توانمندسازی مهارتی دانشجویان در حین تحصیل را در دستور کار داریم تا در خصوص بورس صنعتی بتوانیم به این مهم دست یابیم.
وی ضمن اعلام آمادگی هدایت پایان‌نامه‌ها در حوزه صنعت، گفت: طرح اصلی کار در عرصه، اندیشمندان صنعتی و طرح بورس صنعتی را در دست اجرا داریم. در واقع بورس صنعتی در دو بخش بورسیه نوورودها و بورسیه در حال تحصیل مطرح است.
صادقی بجستانی تصریح کرد: این بورسیه اهدافی همچون تربیت سرمایه انسانی، هدایت این  سرمایه و کاهش خروج نخبگان از کشور را دنبال می‌کند که با تعامل بین دانشگاه و صنعت محقق خواهد شد.
مدیر عامل مرکز نوآوری شتابدهی گروه پارت لاستیک (مانو پارت) نیز در ادامه این همایش با اشاره به این نکته که دنیا دنیای آینده‌سازان است و اتفاقاتی که در آینده قرار است رقم بخورد را ما باید اجرایی کنیم، گفت: پنجاه سال از تاسیس این مرکز می‌گذرد. در این مرکز ۴ حوزه استراتژیک اعم از صنعت خوردو، فناوری پزشکی رباتیک و هوش مصنوعی و محیط زیست  فعال است.
مهندس جوادی با بیان اینکه، گروه صنعتی پارت لاستیک سعی کرده در حوزه ارتباط صنعت با دانشگاه اولین باشد، ادامه داد: در حوزه ارتباط صنعت با دانشگاه، باشگاه (کمپ) کارورزی حرفه‌ای تحت عنوان «مانو کمپ» در حال اجراست.
وی افزود: در این کمپ رزومه دانشجویان دریافت می‌شود و طی دوره سه تا ۵ ماهه مشاوره، شرکت‌کنندگان انتخاب می کنند که در این صنعت بمانند یا خیر. در واقع یک سوم از شرکت‌کنندگان بعد از مشاوره جذب این مرکز می‌شوند.
در پایان این مراسم، حکم ‌بورسیه سه تن از دانشجویان رشته برق که موفق شدند در سال گذشته امتیاز بورسیه شرکت پارت پارت لاستیک را دریافت کنند، به آنان اعطا شد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.